سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را سه نشانه باشد : شناخت خدا و آنچه نیکو و بد می دارد . [امام علی علیه السلام]

انتخابات ریاست جمهوری

Powerd by: Parsiblog ® team.
پیشنهاد سرنوشت ساز خاتمی به موسوی(دوشنبه 87 اسفند 26 ساعت 4:13 عصر )
جلسه میان میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی که در منزل خاتمی در جماران برگزار شده بود، پایان یافت و تصمیم گیری برای چگونگی حضور در انتخابات به میر حسین موسوی محول شد.
 بر خلاف اخبار منتشره انصراف خاتمی قطعی نشده، بلکه در این جلسه خاتمی، دو گزینه را برای انتخاب به مهندس موسوی پیشنهاد کرده است.
 

 گزینه اول حضور همزمان دو کاندیدا در صحنه انتخابات و انجام سفرهای استانی تا پیش از ثبت نام کاندیداها در 15 اردیبهشت است که براساس این گزینه، قبل از ثبت نام نظرسنجی میان افکار عمومی برای سنجش میزان محبوبیت این دو کاندیدا صورت خواهد گرفت و بر اساس نتیجه نفر دوم به نفع دیگری کنار خواهد رفت.
 اما گزینه دوم به معنای حضور قطعی میرحسین موسوی در انتخابات بدون در نظر گرفتن میزان محبوبیت اوست و خاتمی اظهار کرده که اگر موسوی در هر شرایطی اصرار به کاندیداتوری دارد، هم اکنون به نفع وی انصراف می دهد.
 گفته می شود هم اکنون موسوی در حال تامل بر روی این دو گزینه است که انتخاب سرنوشت ساز او تکلیف نامزد اصلاح طلبان را روشن کرده و تاثیر مستقیمی بر سرنوشت انتخابات 22 خرداد 88 خواهد گذاشت.
 این در حالی است که از ظهر دیروز خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که احتمال انصراف خاتمی جدی شده است.
 بنا بر این گزارش، پس از اعلام کاندیداتوری مهندس موسوی، با توجه به اظهارات قبلی خاتمی مبنی بر این که یا من یا مهندس موسوی در عرصه حاضر می شویم و تهدید تعدد نامزدهای اصلاح طلب، بحث انصراف او مطرح شده بود.
 با این حال بسیاری از نزدیکان او، به ویژه دکتر عارف، رییس ستاد او بر ادامه حضور او در عرصه تاکید کردند.
 گفته می شود از چندی پیش خاتمی بیانیه اعلام انصراف خود را نیز حاضر کرده بود تا در صورت لزوم و در راستای پیروزی اصلاح طلبان کنار بکشد.
 در عین حال همزمان با روز میلاد پیامبر اکرم(ص) میرحسین موسوی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی  در منزل خاتمی دیدار کرد تا درباره این تصمیم مهم رایزنی کنند.

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

عباس عبدی:مقابل خاتمی نمیایستم اما...(یکشنبه 87 اسفند 25 ساعت 10:26 صبح )
عباس عبدی تاکید کرد که هیچ‌گاه مقابل خاتمی نمی‌ایستد، او هر چند معتقد است که خاتمی بماند اما می‌گوید اگر خاتمی بماند برگزیده توده و نخبگان خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تدبیر، جمله پایگاههای خبری حامی مهندس موسوی، گفت:«پرسشم از آقای موسوی هم اینست که من تا قبل از 84 می فهمم چرا ایشان نیامدند. حتی در 84 را هم می فهمم. اما این دفعه را نمی فهمم که چرا الآن وارد صحنه شدند؟ چون وضعیت موجود هیچ ربطی به الآن ندارد و تابستان یا پارسال هم می شد فهمید این وضعیت وجود دارد.»

وی در مورد نکات مثبت مهندس موسوی اظهار داشت:« یک مورد اش اینست که موسوی سابقه‌اش نشان می دهد آدم با مرامی است. و این برای من مهمتر از هر چیز دیگری است. اما این را هم می‌دانم و باید از همین جا به ایشان بگویم با مرام بودن در دهه 60 خیلی سخت نبود. شاید هم بی‌مرامی سخت بود!! اما در دهه 80 مرام داشتن فوق العاده سخت است، چون واقعاً این جامعه از خیلی جهات فروپاشیده است و در چنین جامعه‌ای با مرام بودن خیلی مشکل است. در آن زمان وقتی کسی می‌آمد تا با شما کار کند شاید حقوقش را نصف انتخاب می‌کرد. اما الآن هرکسی می آید، می خواهد برای خود و 60 تا از اعضای خانواده‌اش چیزی بدست بیاورد.»

این همکار روزنامه اعتمادملی تصریح کرد:«برای من آقای موسوی اهمیت دیگری هم دارد و آن اینست که ایشان فارس نیست. آقای کروبی هم لر است، من خودم فارس هستم ولی برای من خیلی مهم است که رئیس جمهور فارس نباشد. چون تا به حال تمام رئیس جمهور ها فارس بوده‌اند. آقای خامنه ای هم بیشتر مشهدی بودند و فارس محسوب می‌شوند. برای من این مساله خیلی مهم است و دلیلی ندارد از مناطقی محدود تمام رئیس جمهور ها انتخاب شوند. اگرچنین شود معرف وجود نوعی تبعیض است چون تصادفی بودن این مساله که تمام رییس جمهورها فار بوده اند، احتمال بسیار اندکی دارد.»

عبدی در خصوص آرایش کاندیداها گفت:«درباره آرایش نیروها زود است که اظهارنظر دقیق شود چون هنوز چیزی قطعی نشده است. اما بیان نگاه خودم تا حدی به استنباطم از این وضع کمک خواهد کرد. در مورد آقای خاتمی ابتدا باید بگویم اولاً من بین آقای خاتمی و دیگران انتخاب نمی‌کنم. در مورد آقای خاتمی ابتدا بحث می‌کنم ؛ ایشان یا باید باشد یا نه؛ اگربه این نتیجه برسم که بلی باید باشد، دیگر بحثی نمی‌ماند و قریب به اتفاق نیروهای اصلاحات و توده عادی هم آن را برخواهند گزید، و آرایش نیروها هم روشن خواهد بود. اما اگر به این نتیجه برسیم که ایشان نباید باشد، نیروها به دنبال انتخاب کاندیدای دیگری می‌روند.»

عضو موسس جبهه مشارکت افزود:«بنابراین من به هیچ وجه در مقایسه با آقای خاتمی کسی را انتخاب نمی‌کنم. فقط در مورد ایشان آره یا نه می‌گویم. که حضور آقای خاتمی را هم در شرایط حاضر به دلایل متعدد موثر نمی‌دانم. اما در عین حال اگر آقای خاتمی در عرصه باشد به هیچ وجه در مقابلشان نمی ایستم و از کسی هم طرفداری نخواهم کرد و از این حیث تصور می‌کنم که آرایش نیروها تا حدود زیادی متفرق خواهد بود. البته با وزن بیشتر به سمت آقای خاتمی . اما اگر آقای خاتمی مطابق آنچه قبلاً گفتند کنار بکشند، آقای کروبی و موسوی باید قطعاً به سمتی بروند که یک نفرشان باشند.»

وی در مورد اینکه با حضور مهندس موسوی آیا خط کشی‌های کنونی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان دستخوش تغییر می‌شود و آیا این تغییر مفید است، گفت:«در مورد مفید بودنش، قبول است. و این را هم قبول دارم که آقای موسوی در اصولگراها هم حامی دارد. و معتقدم اساساً فشار بدنه جوانان صادق اصولگراها برای آمدن آقای موسوی بیشتر از فشار این طرف است، که این هم از سرخوردگی آنان از وضع فعلی کشور و عملکرد دولت ناشی می شود.»

عبدی همچنین در مورد اینکه آیا جغرافیای کنونی اصلاح طلب و اصول گرا از بین می‌رود یا خیر، خاطر نشان کرد:«بگذارید بگویم از نظر من چنین اتفاقی نمی‌افتد. علتش هم اینست که فرض کنیم آقای موسوی انتخاب شد. اولین مساله‌ای که با آن روبرو می شود و نمی تواند حلش کند مساله آزادی است. چون من با شناختی که از آقای موسوی دارم ایشان اصلاً نمی‌تواند طرفدار آزادی نباشد. چون آدمی که با مرام باشد نمی تواند، به خود اجازه دهد خودش حرف بزند ولی بقیه حرف نزنند. و بنابراین موافقت ایشان با آزادی تبعاتی خواهد داشت که نمی‌تواند از پس آنها بر بیاید. و بنابراین این دوگانگی دوباره باز تولید خواهد شد. وزن دو طرف بسیار سنگین تر از عاملی است که بخواهد چنین هدفی را محقق کند.به هرحال امید وارم هرسه به وحدت برسند و از دل این قضایا چیز خوبی بیرون بیاید.»

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

آغاز محتاطانه تبلیغات میرحسین در نازی آباد تهران(یکشنبه 87 اسفند 25 ساعت 10:22 صبح )
میرحسین موسوی که این روزها پس از 20 سال سکوت بار دیگر آرام آرام به صحنه وارد شده، اولین سخنرانی و دیدار مردمی خود پس از اعلام نامزدی را نیز بسیار آرام و محتاطانه برگزار کرد.

در این نشست که در حسینیه حجت نازی آباد برگزار شد، بیش از همه طیفی از دانشجویان هوادار میر حسین در کنار اهالی این محله که مسن تر بودند، شرکت داشتند. برخی برآوردها از جمعیت حدود 3 تا 4 هزار نفری در این نشست حکایت دارد که حسینیه را تقریبا پر کرده است.
 
هنگام حضور موسوی جمعیت ناگهان به وجد آمده و با شعارهایی چون صل علی محمد، یار خمینی آمد؛ موسوی قهرمان، یاور مستضعفان؛ موسوی پاینده، رییس جمهور آینده و... به استقبال از وی پرداختند.
 
بر خلاف جلسات هواداران خاتمی که در تالارهایی چون اریکه ایرانیان برگزار شد، این نشست در حسینیه ای در جنوب شهر تهران برگزار شد. همچنین برخلاف این جلسات که شمار زیادی از چهره های شاخص هنری و سیاسی و... در آنها حضور داشتند، در این نشست به جز چند تن از نزدیکان موسوی چون فرشاد مومنی، بهزادیان نژاد و فاتح، چندان چهره مشهوری در این نشست حضور نداشت.
 
در ابتدای این نشست مراسم مولودی خوانی خورشیدی‌، مداح اهل بیت و کریم‌خانی انجام شد و میرحسین هم در میان شعارهای حمایتی نازی‌آبادی‌ها پشت تریبون رفت.
 
با وجود آن که سخنرانی موسوی به لحاظ لحن و ادبیات نسبت به خاتمی و احمدی نژاد جذابیت کمتری داشت، اما برخی خطابهای صریح او در این سخنرانی با تشویق و دست زدن مردم همراه بود.
 
از جمله بخشی که کنایه ای به ماجرای یکی از وزرای کابینه احمدی نژاد داشت و گفت: وقتی شهید باکری به درجه شهادت می‌رسد متوجه می شویم که او مهندس مکانیک است ولی الان افراد الان پول می دهند تا مدرک دکترا بگیرند.
 
وی با اشاره به تعریف حضرت امام از اسلام ناب محمدی(ص) و تاکیدات ایشان در این زمینه، گفت: مشکلی که در طول تاریخ وجود داشته، آلوده شدن اسلام به گرایش‌های مختلف است.

وی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: موسوی با اشاره به سریال حضرت یوسف(ع) که در حال پخش از رسانه ملی است، گفت: وقتی که حضرت یوسف(ع) مورد اعتماد حاکم زمانه‌اش قرار گرفت، گفت که اداره کشور را به من بسپار و او توانست در یک برهه 14 ساله با استفاده از همه نیروهایش عبور کند. وقتی هفت سال فراوانی و بعد هفت ساله قحطی در آن زمان اعلام شد حضرت یوسف(ع) از همه روش ها و نیروهایش استفاده کرد تا بتواند در سال های قحطی تمدنی مانند مصر را حفظ کند.

وی با اشاره به ذخایر نفتی کشور سوال کرد: آیا در سال‌های فراوانی ارز نفتی، که به صورت غیرمنتظره ذخایر ما را بالا برد، برای سال‌های کمبود و قحطی برنامه‌ای ریخته‌ایم؟ آیا در سال‌های فراوانی درآمد ارزی، گوش به نقد کارشناسان داده‌ایم؟

موسوی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: منابع کشور باید در اختیار اهداف استراتژیک باشد؛ نه اینکه این منابع را در خدمت پروژه های کوچک که رضایت و نتیجه آنی در جامعه ایجاب می‌کند به‌کار گیریم.
 
وی همچنین از کنار گذاشته شدن طیف وسیعی از مدیران که تربیت شده دوران انقلابند، انتقاد کرد.
 
میرحسین همچنین در بخشی از اظهارات خود با اشاره به ارزش شدن مصرف گرایی و جولان ماشینهای صد میلیونی در خیابانها گفت، هم اکنون کسی که بیشتر مصرف می کند ، ارزشمندتر است و این درد بزرگی است.این سخنان موسوی هم با تشویق شدید اهالی نازی آباد مواجه شد.

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

آرای احمدی نژاد در سبد میرحسین موسوی(پنج شنبه 87 اسفند 22 ساعت 4:16 عصر )
غلامعلی دهقان با اشاره به اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، اظهار داشت: با فرض بقای مربع انتخاباتی -خاتمی، کروبی، موسوی و احمدی‌نژاد- تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری - 22 خرداد88-، انتخاباتی دو مرحله‌ای قابل پیش‌بینی است. 
 
 یک تحلیل‌گر مسایل سیاسی گفت: با توجه به دیدگاه‌های ارزش‌گرای میرحسین موسوی، حضور او در انتخابات می‌تواند بخش قابل توجهی از آرای سنت‌گرایان را به خود جلب کند و از آرای سبد انتخاباتی احمدی‌نژاد قطعا کاسته خواهد شد.

غلامعلی دهقان با اشاره به اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، اظهار داشت: با فرض بقای مربع انتخاباتی -خاتمی، کروبی، موسوی و احمدی‌نژاد- تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری - 22 خرداد88-، انتخاباتی دو مرحله‌ای قابل پیش‌بینی است.

وی با تاکید بر اینکه حضور موسوی باعث کاهش آرای انتخاباتی احمدی نژاد خواهد شد، ادامه داد: ایشان بخش قابل توجهی از آرای سنت‌گرایان را به خود جلب کرده و از آرای سبد انتخاباتی احمدی نژاد کاسته خواهد شد، البته میرحسین در بخشی از اصلاح طلبان سنتی هم جایگاه قابل ملاحظه‌ای دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ادامه تصریح کرد: آرای اصلاح‌طلبان مدرن و بخشی از آرای روشنفکران دینی، دین‌مداران روشنفکر و حامیان گفتمان توسعه به سمت خاتمی است و احمدی‌نژاد هم آرای بخشی از اصولگرایان را دارد، آرایی که در طول سی سال گذشته بیش از 7 میلیون نبوده است. از سوی دیگر کروبی هم می‌تواند بر آرای جغرافیایی برخی مناطق ایران همانند غرب کشور متکی باشد.

دهقان اضافه کرد: بعید است از میان این مربع انتخاباتی هیچ یک از گزینه‌های منتقد دولت نهم اکثریت نسبی آرا را به دست نیاورد، البته به نظر می‌رسد انتخابات آتی دو مرحله‌ای خواهد شد و در صورت حضور میرحسین یا خاتمی در مرحله دوم به همراه احمدی‌نژاد، پیروزی از آن گزینه منتقدان دولت نهم خواهد بود، با این حال اگر در همان مرحله اول گزینه‌های منتقد دولت نهم بتوانند به نفع خاتمی یا میرحسین کنار بروند، آنگاه پیروزی آنان در همان مرحله اول و درانتخابات دو قطبی با حضور احمدی‌نژاد، دور از دسترس نبوده و محتمل است.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در هر شرایطی، منتقدان دولت نهم پیروز انتخابات ریاست جمهوری 88 خواهند بود.


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

تلاش دوباره اصولگرایان برای ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان ناکام م(پنج شنبه 87 اسفند 22 ساعت 4:15 عصر )
اعتماد: اعلام رسمی کاندیداتوری نخست وزیر دوران جنگ برای انتخابات ریاست جمهوری دهم - همان طور که از سوی تحلیلگران اصلاح طلب پیش بینی می شد - سبب تکاپوی قابل تامل جناح مقابل اصلاحات، رسانه ها و محافل وابسته به آنها جهت گسترده نشان دادن اختلافات در این جناح سیاسی شد. اگر چه طی چند ماه اخیر و بعد از رسمیت یافتن نامزدی مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی، تلاش گسترده یی در میان رقبای اصلاح طلبان جهت پررنگ نشان دادن اختلاف نظرهای طبیعی میان گرایش های مختلف اصلاح طلب صورت گرفت اما از سه شنبه شب و بعد از انتشار بیانیه انتخاباتی مهندس موسوی و تشریح مواضع او، خبرگزاری ها و سایت های پرشمار نزدیک به دولت نهم اخباری را منتشر کردند که بلافاصله با تکذیب نزدیکان خاتمی مواجه شد.

روز گذشته نیز زنجیره روزنامه های حامی دولت با استناد به همان اخبار که از سوی فعالان سیاسی اصلاح طلب به عنوان خبرسازی لقب گرفته، جنگ روانی گسترده یی را علیه خاتمی تدارک دیدند؛ اینکه با حضور میرحسین، رئیس جمهور پیشین اصلاح طلب ایران از عرصه رقابت ها کناره گیری می کند چرا که پیش از اعلام کاندیداتوری و در دوره یی که موج دعوت ها از خاتمی به اوج رسیده بود، حضور یک نفر از میان خود و میرحسین را قطعی دانست. صرف نظر از واکنش سیدمحمد خاتمی که در ایام سفر به شیراز، بوشهر و کهکیلویه و در پاسخ به استقبال باشکوه مردم از عزم جزم خود برای پیروزی در انتخابات با کمک مردم سخن گفت، مهدی کروبی نیز بارها بر حضور جدی در انتخابات در ضمن رفاقت و احترام به خاتمی و میرحسین تاکید کرده است. ناظران سیاسی معتقدند جناح مقابل به دلیل گستردگی شکاف میان خود و ناامیدی از تداوم حضور در قوه مجریه با کاندیداتوری احمدی نژاد، در پی زایش فضای اختلاف میان اصلاح طلبان هستند تا ضعف های خود را به مدد آن بپوشانند. گفته می شود آنها نیک می دانند اکنون با حضور چهره های شاخص اصلاحات در میدان رقابت ها و اجماع روی رای آور ترین گزینه، برای اولین بار ناگزیرند تنها پس از یک دوره چهارساله از دستگاه اجرایی خداحافظی کنند. اینچنین است که بنگاه های خبرسازی آنها به شدت فعال شده اند تا با بهره گیری از شارژ رسانه عمومی، التهاب را به اردوگاه اصلاح طلبان تزریق کنند.

در 72 ساعت گذشته در حالی روند انتشار اخبار ضد و نقیض درباره خاتمی به شکل کاملاً محسوس سیر صعودی به خود گرفته که ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور دوران اصلاحات و رئیس مجلس ششم طی ماه های اخیر به شدت فعال بوده و حامیان آنها تاکید می کنند به هیچ عنوان قصد کناره گیری از انتخابات را ندارند. در همین حال خبرگزاری فارس که به دلیل انتشار اخبار جهت دار علیه اصلاح طلبان، همواره با اعتراض فعالان این جناح سیاسی مواجه می شود در خبری اعلام کرد یکی از مشاوران سیدمحمد خاتمی با اشاره به جلسه دوشنبه شب رئیس جمهور سابق کشورمان با مشاوران، معاونان، وزرا و استانداران دولت اصلاحات و اعضای ستاد انتخاباتی اش در بنیاد باران اظهار داشته در جلسه سه شنبه شب خاتمی رسماً اعلام کرد به نفع «جناب میرحسین موسوی» کنار خواهد رفت. این در حالی است که پس از این اخبار و تلاش سایت اصلی حامی دولت، یک مقام مسوول در ستاد انتخاباتی خاتمی این خبر را کاملاً تکذیب کرد. وی در گفت وگو با یاری تاکید کرد خبرهای منتشر شده در این خصوص کاملاً بی پایه و اساس است.

مباحث فروکش می کند

روز گذشته نیز این موضوع، بخش اصلی اخبار خبرگزاری حامی دولت را به خود اختصاص داد و در مقابل، حامیان خاتمی بر تداوم حضور او صحه گذاشتند. در عین حال اصلاح طلبان معتقدند با دوراندیشی صورت گرفته، جناح مقابل از این «تک» سیاسی خود نتیجه یی نگرفته و به مرور حجم اخبار خود را کاهش خواهند داد. در عین حال فاضل میبدی و علی تاجرنیا با یاری گفت وگو کردند و نکاتی را در این زمینه یادآور شدند. عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم کنار کشیدن خاتمی از صحنه انتخابات در شرایط فعلی را به نفع جریانی دانست که به دنبال حذف اصلاحات هستند. فاضل میبدی حضور میرحسین موسوی در انتخابات و برخی اخبار مبنی بر احتمال کنار کشیدن خاتمی را دستمایه تحلیل خود قرار داد؛«خاتمی پیمانی با مردم بسته و قولی به آنها داده است و اصلاً درست نیست حال که اقبال عمومی به او در جامعه بیش از دیگران است از انتخابات کنار برود. مردم از خاتمی انتظار دارند در صحنه بماند.»

موضوع اظهارنظر خاتمی درباره حضور او یا میرحسین، این روزها بیش از پیش به مستمسک جریانات مقابل اصلاحات بدل شده است. نماینده مجلس ششم اما تحلیل خود را دارد؛ «خاتمی علاقه مند به حضور در انتخابات نبود و فشار افکار عمومی روی خاتمی بسیار زیاد بود و از آنجا که مهندس موسوی هم هنوز برای حضور در انتخابات اطمینان نیافته بود خاتمی وارد عرصه شد و اکنون باید دید چه چیزی تغییر کرده که خاتمی بخواهد نظرش را عوض کند و از عرصه رقابت کنار بکشد.» در تحولی دیگر در نشست روسای کمیته های ستاد خاتمی بنا شد کمیته تلفیق برنامه ستاد خاتمی به ریاست محمدعلی نجفی طی یک ماه آینده برنامه جامع و نهایی ستاد را ارائه کند.

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات
4 داوطلب تائید صلاحیت شدند
درد سر رنگ سبز (نمادحامیان موسوی) برای تلویزیون!
حسین شریعتمداری به سیم آخر زد!
توسل "فارس" به اسرائیل برای حمایت از احمدی‏نژاد
[عناوین آرشیوشده]