سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عیب های نهانی را بکاود، خداوند از دوستی دل ها محرومش کند . [امام علی علیه السلام]

انتخابات ریاست جمهوری

Powerd by: Parsiblog ® team.
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات(شنبه 88 خرداد 2 ساعت 7:21 صبح )
چهره?های مختلف اصلاح?طلبان هم?اکنون میان دو نامزد مطرح یعنی کروبی و موسوی تقسیم شده?اند

عدم اجماع نامزدهای اصلاح‌طلب، مرزبندی میان احزاب و گروه‌های این طیف را در انتخابات ریاست جمهوری دهم، رقم زد. توصیه ناصحان این طیف برای ایجاد اجماع به ثمر ننشست و این روزها اکثر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با اطمینان می‌گویند که دیگر امیدی به اجماع نیست. البته پیش از آنکه نامزدها تکلیفشان برای حضور در انتخابات و اجماع را مشخص کنند، احزاب اصلاح‌طلب موضعشان در اعلام حمایت از آنها را نمایان کردند. احزابی که یا موضعی واحد گرفته و یا در اعلام حمایت از یکی دو نامزد، یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، متفرق شدند.

از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر، جمعیت زنان جمهوری اسلامی و اعتدال و توسعه به عنوان تنها احزابی می‌توان یاد کرد که در اعلام حمایت از میرحسین موسوی یکپارچه وارد عمل شده‌اند. مهدی کروبی اگرچه حامیان حزبی بسیاری دارد اما حتی حزب خودش - اعتماد ملی - هم به شکل یکپارچه در حمایت از او وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشد و جواد اطاعت عضو شورای مرکزی اعتماد ملی، علناً از نامزدی موسوی حمایت کرد.

جبهه مشارکت نیز همچون اعتماد ملی به دلیل منشعب شدن تنها یک عضو شورای مرکزی خود - عباس عبدی - از کمترین درصد انشقاق در موضع‌گیری انتخاباتی برخوردار است. محمد علی ابطحی تنها عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز است که علی رغم اعلام حمایت این حزب از میرحسین موسوی، در زمره حامیان کروبی قرار گرفته است.

کارگزاران سازندگی بیشترین انشقاق را درون اعضای شورای مرکزی خود دارند. محمد علی نجفی و مرتضی الویری در تبعیت از دبیرکل این حزب از نامزدی مهدی کروبی حمایت کرده‌اند اما چهره‌هایی همچون محمد هاشمی، محمد عطریانفر، حسین مرعشی و اسحاق جهانگیری در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی مشغول به کار هستند. عطاء الله مهاجرانی دیگر عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی نیز همچون همسرش جمیله کدیور در صف حامیان کروبی است.

در مجموع با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق اعتماد ملی و معدود چهره‌هایی از دیگر احزاب اصلاح‌طلب از نامزدی کروبی حمایت می‌کنند، اما در عوض اکثر گروههای سیاسی همچون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین از حامیان موسوی هستند؛ به نظر می‌رسد که وزن اجتماعی موسوی در طیف اصلاح‌طلبان بیشتر از کروبی است.

با این حال شیخ اصلاحات که در جمع اعضای فراکسیون خط امام ره وعده داده بود اجماع در روزهای پایانی و منتهی به انتخابات با برآوردی از نظرسنجی‌ها و سنجش محبوبیت کاندیداها در سفرهای استانی، ممکن خواهد بود؛ حاضر به کناره‌گیری به نفع رقیب همسوی خود نیست. تمامی تلاش در جبهه اصلاحات برای ایجاد اجماع نیز معطوف به حذف کروبی به نفع موسوی بوده است.

این تلاش‌ها به استناد نظرسنجی‌هایی انجام شده که گویا وزن اجتماعی موسوی را بیشتر از کروبی نشان داده‌اند. اما نه تنها شیخ اصلاحات که حامیانش نیز این نظر سنجی‌ها را قبول ندارند و بر حضور خود در عرصه دهمین انتخابات ریاست جمهوری اصرار دارند.

مرزبندی اصلاح‌طلبان


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات
4 داوطلب تائید صلاحیت شدند
درد سر رنگ سبز (نمادحامیان موسوی) برای تلویزیون!
حسین شریعتمداری به سیم آخر زد!
توسل "فارس" به اسرائیل برای حمایت از احمدی‏نژاد
[عناوین آرشیوشده]