سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راسخان در دانش کسانی اند که دست نیکی و زبان راست و دل صاف وعفّت شکم و فرج دارند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

انتخابات ریاست جمهوری

Powerd by: Parsiblog ® team.
خاتمی و آچمز کردن اصولگرایان(شنبه 87 مهر 20 ساعت 11:56 صبح )
در حالی که احتمال حضور محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده روز به روز بیشتر می شود و موج در خواست ها از او برای نقش آفرینی در این رقابت نیز اتمسفر سیاسی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده ،اردوگاه اصولگرایان از بیم حضور خاتمی حال و روز خوبی ندارد.این چنین است که هر روز اظهارنظرهایی از منسوبین به این جریان به گوش می رسد که نشان دهنده عمق اضطراب آنها از محوریت خاتمی در جریان اصلاح طلبی برای انتخابات آینده است. 
البته این دغدغه ذهنی(حضور یا عدم حضور خاتمی در انتخابات آینده) فقط منحصر به جریانات سیاسی نمی شود، بلکه مقامات کشور نیز به شدت در حال رصد کردن برنامه های خاتمی هستند به گونه ای که در دیدار اخیری که کروبی با یکی از مقامات ارشد کشور داشته است از وی در خصوص احتمال کاندیداتوری خاتمی سوال می شود که کروبی هم اظهار بی اطلاعی می کند!! 
از این رو به نظر می رسد جریان اصولگرایی با طیف بندی هایی که در داخل آن صورت گرفته به گونه ای که حتی خواهان عبور از احمدی نژاد نیز هستند، تمام برنامه های خود را معطوف به اعلام خاتمی برای حضور یا عدم حضور در انتخابات کرده اند به همین دلیل در اظهار نظرهایی که بعضا انجام می دهند می توان عمق آشفته گویی آنها را به واسطه ترس از آمدن خاتمی در صحنه دریافت که نمونه اخیر آن سخنان قائم مقام حزب موتلفه در جمع جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی می باشد که" از یک سو تاکید می کند که اصلاح طلبان رای نمی آورند، از سوی دیگر می گوید که در جمهوری اسلامی خاتمی حق دارد که کاندیدا شود و از سوی دیگر خاتمی را از کاندیداتوری برحذر می دارد وسپس می گوید که خاتمی رای می آورد".
این سخنان بادامچیان نمونه روشن و بارز سردرگمی اصولگرایان است که عقیده دارند در صورت حضور خاتمی در انتخابات کسی توان رقابت با او را ندارد.
البته نگارنده به واسطه تعلق خاطری که به خاتمی دارد چنین ادعایی را نمی کند بلکه به واسطه حضور در اجتماع و مشاهده نظر مردم از جریان حاکم است. به خصوص رسوایی هایی که این جریان به ارمغان آورده که نمونه اخیر آن جعل مدرک تحصیلی یکی از اعضای کابینه دولت عدالت گستر است. به همین خاطر لحظه شماری برای لبیک خاتمی به در خواست ها آغاز شده است.
البته اینگونه پریشان گویی هایی از جنس سخنان قائم مقام موتلفه که نشان دهند اذهان مشوش آقایان است در ماه های آتی نیز شدت و حدت پیدا می کند و ورود خاتمی به انتخابات، اصولگرایان را در حالت آچمز فرو خواهد برد.
از این رو خاتمی در آستانه 65 سالگی اش می تواند با اعلام حضور در انتخابات آینده، 22 مهر را به 22 خرداد پیوند بزند و جشنی توامان هم برای خود و هم برای جنبش اصلاحات برپا کند.

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

رایزنی هاشمی برای انصراف کروبی؟(شنبه 87 مهر 20 ساعت 11:52 صبح )

پلاک‌نیـوز- شنیده می‌شود هاشمی رفسنجانی، تلاش برای انصراف کروبی به نفع خاتمی یا سید حسن خمینی را آغاز کرده است. منابع آگاه نزدیک به اصلاح طلبان معتقدند برای تجمیع آرای اصلاح طلبان و جلوگیری از پراکندگی آرا و با توجه به رایزنی‌های هاشمی رفسنجانی، کروبی به نفع خاتمی یا سید حسن خمینی کنار برود. بر همین اساس در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری احتمال کناره‌گیری کروبی از نامزدی در انتخابات وجود دارد.


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

سید محمد خاتمی: حضور در صحنه را وظیفه میدانم(شنبه 87 مهر 20 ساعت 11:46 صبح )
 بصیرت : رئیس جمهور سابق کشورمان از مباحثی که در خصوص حضور افراد در انتخابات ریاست جمهور می‌شود، ابراز تاسف کرد و گفت: ما باید جریانی فکر کنیم، ملت باید در عرصه باشد، من هم وظیفه خود می دانم که در عرصه باشم .

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد خاتمی در دیدار اعضای مجمع فرهنگیان، کانون صنفی معلمان و سازمان معلمان ایران با اشاره به ضرورت نظارت بر انتخابات، اظهار داشت: ضرورت نظارت بر انتخابات لازمه حرمت و رای آزادانه مردم است و به همین دلیل هم نظارت وجود دارد؛ این مهم را نیز از آنجا تنها به دولت واگذار نکرده اند که ممکن است با پول و زوری که دولت دارد بر انتخابات اعمال قدرت کند.

خاتمی در تکمیل بحث نظارت بر انتخابات افزود: باید به گونه ای نظارت کنیم که مردم آزادانه انتقاد کنند نه اینکه نظارت را طوری معنا کنیم که تعیین می کنیم مردم به چه کسانی رای بدهند، این خلاف قانون اساسی است. این مسائل لااقل برای ما قابل گذشت نیست.

رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به وضعیت چهار سال اخیر در کشور، ابراز عقیده کرد که مردم و کسانی که می خواهند در انتخابات آتی حضور یابند، باید مطمئن باشند که با وضعیت کنونی کشور، هیچ دولتی هر چند کارآمد هم باشد نمی تواند با هیچ معجزه ای وضع را به چهار سال پیش برگرداند؛ به هر حال مردم باید تحمل کنند اما هر کس می آید باید طوری برنامه ریزی کند که به سوی بهتر شدن اوضاع حرکت کند.

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: آنهایی که باید به تقوا دعوت کنند و واقعیات را به مردم بگویند بی تقوایی نکنند و در مقابل دولت نایستند؛ اگر همه با هم باشند مردم هم توجیه می شوند و می توان در عرصه کارآمدی حرکت کرد.

وی همچنین با اشاره به منزلت معلم و با اشاره به گلایه بعضی از معلمان از شرایط معیشتی شان، هر گونه اهانت به این قشر زحمتکش را حرکتی ناروا خواند و گفت: مورد اهانت قرار دادن معلم نه تنها روا نیست بلکه هیچ کس حق کوچکترین اهانت به دشمنی که محکوم به اعدام باشد یا بدترین عمل مرتکب شده باشد را نیز ندارد، چه برسد به آنکه خدایی ناکرده شکنجه جسمی و روحی نیز بشود؛ نظام جمهوری اسلامی برای این پدیدآمد که دیگر شاهد این مسائل نباشیم.

خاتمی تاکید کرد: ما انقلاب کردیم که نه تنها منزلت انسان و معلم، حتی انسانی که محکوم به اعدام است یا متهمی که هنوز هیچ یک از اتهاماتش ثابت نشده مورد اهانت قرار نگیرد؛ اگر در اثر کوچکترین فشار روحی یا جسمی به افراد اقراری گرفته شود، این اقرار هیچ ارزشی ندارد.

رئیس جمهور سابق کشور با طرح این سوال که با توجه به این معیارها و ملاک ها باید دید آیا در مسیر انقلاب به درستی حرکت می کنیم یا خیر؟ گفت: امیدوارم شاهد روزی باشیم که هیچ کس به خاطر جرم ناکرده به خصوص ابراز وظیفه اش تحت فشار روحی یا جسمی نباشد. نقد کردن وظیفه ماست. امام علی(ع) می فرمایند: انتقاد نه تنها وظیفه است بلکه منتقد باید بتواند بدون لکنت زبان  حرفش را بزند. اینها مسائلی است که هر کس روی کار می آید باید مورد توجه اش باشد.

وی با اشاره به دو دوره گذشته ریاست جمهوری خود گفت: معتقدم در دو دوره ریاست جمهوری ام نوعی از خواست ها را مطرح کردم که باعث شده در هر دو دوره با مردم به تفاهم برسم. اگر برنامه هایی در این دوره ها عملی نشده ممکن است عیب و نقص از ما بوده یا موانعی در کار بوده است. چه کسی گفته که حتما باید در قدرت حضور داشته باشیم تا بتوانیم کاری انجام دهیم بلکه در جای دیگری هم می توان به وظایف خود عمل کنیم.

خاتمی با هشدار نسبت به رواج بد اخلاقی در جامعه عنوان کرد: دروغ بدترین بد اخلاقی است؛ گاهی یک فرد عادی صحبتی می کند ولی گاهی من مسوول دروغ می گویم یا آمار نادرست می دهم که این خیلی بدتر است. توهین، تحریف و فحاشی بدترین گناه است اما اگر اینها به نام اسلام و ارزش ها مبنا و رویه  برخی دستگاه ها و تشکیلات شود که بزرگترین وظیفه شان ترویج اخلاق است، نشانه بیماری و مشکلاتی است که باید نگران آن بود.

رئیس بنیاد باران با بیان به اینکه حرف های ما کاملا روشن است، اظهار داشت: در آینده با معلمان ، دانش آموزان و جوانان حرف های بسیاری دارم؛ حرف هایی در عمق وجدان مردم وجود دارد و با زبان فطرت آنها را گفته اند. هنر انقلاب اسلامی به این بود که سوار بر خواست تاریخی ملت ایران شد. این خواست با فطرت دینی، خواست دینی و هویت دینی همسو شد و انقلاب بزرگی را ایجاد کرد که از مهمترین آرمانهایش حاکمیت مردم بر سرنوشتشان بود.

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: روشنفکری ایجاب می کند این خواست ها را روشن تر، شفاف تر و از عمق وجدان تاریخی ملت به سطح خودآگاهی بیاوریم؛ امروز همه مردم سالاری می خواهند و اینگونه نیست که مردم سالاری امری مقابل دین باشد. مردم دین شان را می خواهند ولی انقلاب با این شعار که این دین برایتان مردم سالاری به ارمغان می آورد، شکل گرفت؛ دین اجتماعی، دین حاکم، دینی که می خواهد در عرصه باشد این دین را مردم می خواستند. امام(ره) به مردم دروغ نمی گفت که دین به شما استقلال،آزادی،پیشرفت می دهد.

وی افزود: ما معتقدیم دین باید در عرصه اجتماعی حضور داشته باشد؛ تفاوت ما با بعضی ها این است که دین را با آزادی و پیشرفت ملت سازگار می بینیم. دینی که ما می گوییم منادی عدالت است البته عدالت ما فقط عدالت اقتصادی، آن هم اقتصاد صدقه ای نیست.

خاتمی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اتفاقا به درستی رهبری فرمودند که باید با فقر، فساد و تبعیض مبارزه کرد؛ هر کس می خواهد بیاید (حالا اگر بنده بخواهم بیایم حرف های زیادی در عرصه های اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،فرهنگی خواهم داشت) باید اینها را در برنامه اش بگذارد؛ اگر در این سال ها ادعا می شود که شعارهای انقلاب زنده شد، سوال این است که آیا فقر کمتر شده است؟ ما نمی گوییم یک شبه می شود فقر را کم کرد ولی باید آثار حرکت به آن سو آشکار باشد.

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: هیچ کس نمی گوید فردا هر دولتی بیاید باید توقع داشت که همه مشکلات را حل کند اما توقع داریم که در آن مسیر حرکت کنیم؛ اگر فقر، فاصله طبقاتی یا فساد در این مملکت کمتر شده سمعا و طاعتا این وضع باید ادامه پیدا کند در غیر این صورت حتما باید برای تامین نظر رهبری که مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است فکر دیگری کرد.

وی با اشاره به اینکه طبعا افراد مختلف و موثری برای بهبود برنامه اقتصادی و اجتماعی کشور وجود دارند که می توانند وضع کنونی کشور را بهبود بخشند خاطر نشان کرد: تکلیف ما با ملت تا حدود زیادی روشن است که چه گفته ایم و چه انجام داده ایم. بنده علاوه بر برنامه های اقتصادی، به جهات دیگری معتقدم؛ به طبع هر کس نیز روی کار بیاید از او مطالبه می کنیم که این خواستها را داشته باشد.

رئیس بنیاد باران در ادامه گفت: اگر بنده بخواهم بیایم باید مطمئن باشم که زمینه برای تحقق آن حداقل ها فراهم باشد. البته خیلی تندروی ها نیز صورت گرفته و بدبینی هایی را هم به همراه داشته است ولی حدود و ثغور نسبت بنده با دین وآزادی چه بوده و هست مشخص است و این مسائل را روشن تر نیز خواهم کرد.

خاتمی تصریح کرد: یکی از برنامه های درست این است که اصلاح طلبی را از نگاه و عقیده خودم تبیین کنم که این کار موجب انسجام میان گروههای اصلاح طلب نیز می شود و انشالله در آینده در هر سمتی باشم این کار را خواهم کرد؛ مگر انقلاب نیامده ملت را سرفراز کند؟ اینها از اهداف انقلاب است. آیا اگر کسی می گوید ایران برای همه ایرانیان، ایران باید سربلند باشد، ایرانی باید در دنیا حرمت داشته باشد، این یعنی آن فرد در مقابل انقلاب است؟ خیر! او حرف های انقلاب را می زند. اگر کسانی ادعا می کنند که انقلاب در برابر اینهاست اشتباه می کنند یا معنی انقلاب را تحریف می کنند.

وی افزود: ما باید وضعی داشته باشیم که مطابق آرمان های اصیل انقلاب است و در قانون اساسی هم آمده که از مهمترین آنها تامین حرمت مردم، حق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی و علمی جامعه و نیز تامین عدالت و آزادی های مشروع است.

رئیس جمهور سابق ایران با اشاره به این که انتخابات مساله بسیار مهمی در کشور است و این به آن معناست که مردم آزادانه رای بدهند و رای آنها مورد حرمت قرار گیرد، افزود: متاسفم که همه روی فرد بحث می کنند؛ ما باید جریانی فکر کنیم؛ ملت باید در عرصه باشد؛ من نیز به این انقلاب، اسلام و ایران علاقه مندم و وظیفه خود می دانم در عرصه باشم ولی نه به این معنا که حتما دوباره به قدرت بیایم؛ حداقل ما جزو کسانی نیستیم که به هر قیمتی حاضرند به قدرت برسند.

خاتمی در پایان تاکید کرد: اگر بتوان به مردم خدمت کرد، به آن چیزهایی که اعتقاد داریم پایبند باشیم و پاسخ مردم را بدهیم، امکانات باید فراهم باشد. می توان به عرصه آمد ولی اگر این گونه نباشد، باید به فکر کسانی بود که بیایند و وضع موجود را تا حدود زیادی عوض کنندغ در عین حال تقابل با آن ها کمتر باشد و مردم هزینه کمتری بپردازند. باید شرایط و اوضاع احوال کشور را بسنجیم و پیش برویم.


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

چهرههای برجسته سیاسی جهان، میهمان خاتمی(جمعه 87 مهر 19 ساعت 1:4 عصر )

رومانو پرودی نخست‎وزیر پیشین ایتالیا هفته آینده به دعوت «سید محمد خاتمی» رییس جمهور پیشین ایران و به منظور شرکت در برنامه‎ای با هدف بزرگداشت و ترویج نظریه گفتگوی تمدن‎ ها  به تهران سفر خواهد کرد.

این مراسم که  یزد، بستر تمدن باستانی و مظهر گفتگو» نام گرفته‎است، در شهر یزد واقع در مرکز ایران، جایی که زادگاه محمد خاتمی است برگزار خواهد شد

در این مراسم روشنفکران بسیاری از اروپا و جهان عرب حضور خواهند داشت. این مراسم به همت «بنیاد باران» به ریاست سیدمحمد خاتمی و کلوپ مادرید» که یک سازمان بین‎المللی است برگزار خواهد شد.

کلوپ مادرید سازمانی مستقل است که قریب به هفتاد تن از روسای سابق دولت‎ها و کشورها از جمله «بیل کلینتون» رییس جمهور پیشین آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر سایق شوروی در آن عضویت دارند. هدف این کلوپ تقویت و پیشبرد دموکراسی در جهان با استفاده از تجربیات و منابع اعضای آن است

از جمله مدعوین این مراسم می‎توان به «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمانملل اشاره داشت که البته تاکنون ویزای وی برای ورود به ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران صادر نشده‎است.

گفتنی است رومانو پرودی نخست وزیر پیشین ایتالیا و رهبر ائتلاف چپ میانه، در انتخابات ماه آوریل در برابر ائتلاف محافظه‎کار «ملت آزاد» به رهبری «سیلویو برلوسکونی» نخست‎وزیر کنونی شکست خورد و ریاست دولت را به وی واگذار کرد

پرودی در سال 1998 نخستین رییس دولت یک کشور اروپایی بود که پس از انقلاب سال 1979 به ایران سفر می‎کرد. در آن زمان سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسلامی ایران بود. سفر پرودی به تهران در آن زمان و دیدار وی با رییس جمهور ایران انتقادهای شدیدی را در میان محافل صهیونیستی برانگیخت.

در این مراسم علاوه بر حضور آقایان محمد خاتمی و رومانو پرودی حضور این چهره‎ها نیز مسجل شده‏است: آقایان «رضا اقبال» مشاور مخصوص دبیرکل سازمان ملل، «صدیق المهدی» نخست وزیر اسبق سودان، «کلمنگنه بوندویکنخست وزیر سابق نروژ، «لاگومزیجا زلاتکو» نخست وزیر سابق بوسنی و هرزگوین، «ایوان اندرسون» مدیر کلیسای جامع واشینگتن، «شون کرول» مدیر برنامه ریزی کلوپ مادرید، «روبن کمپس» معاون مدیر برنامه‌ریزی کلوب مادرید، «کلم مک‎کارتنی» مشاور تحقیقاتی از ایرلند، «الساندرو کانچیان» مدیر اجرایی روابط عمومی در FDC، «ماجائروم اویستن» مدیر داخلی در مرکز اسلو نروژ، «انگرید ویک» مشاور مخصوص در مرکز اسلو نروژ، «محمد رضا البرزی» از ایران و خانم ها «مری رابینسون» رئیس جمهور سابق ایرلند، «هدی بدران» رییس اتحادیه زنان عرب، «زهرا نسیم» از دانشگاه هاروارد بخش آسیا، «آنهگ گرانگ» کشیش و مسئول کلیسای نروژ و «دینا شیهانا» از مصر.

در این مراسم همچنین دکتر «محمد رضا عارف» به نمایندگی از کانون یزدی تباران و رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا به نمایندگی از میهمانان خارجی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت

لازم به ذکر است مسئولیت اجرای این مراسم بر عهده دکتر «احمد جلالی» نماینده پیشین ایران در یونسکو و دارنده مدال جهانی «مولانا» خواهد بود.

خاطر نشان می شود اخبار برگزاری این مراسم توسط سه خبرگزاری خارجی Associated Press ، BBC و الجزیره و پانزده خبرگزاری داخلی پوشش داده خواهد شد

شایان ذکر است هنوز هیچ خبری دال بر برگزاری دیدار بین هیچ یک از چهره‎های شاخص و بین‎المللی پیش گفته با مسئولان کنونی دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله «محمود احمدی نژاد» و « منوچهر متکی» منتشر نشده است.

 


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

منتجبی در گفتگو با آریا: اعضای حزب کارگزاران نظرات شخصی خود را ا(جمعه 87 مهر 19 ساعت 12:54 عصر )

خبرگزاری آریا- اکبر منتجبی، روزنامه نگار اصلاح طلب، در گفتگو با آریا گفت: اینکه آقای محمد هاشمی اعلام کرده است، نه کروبی و نه خاتمی، این موضع رسمی حزب کارگزاران نیست.

وی با شخصی خواندن نظرات اعضای حزب کارگزاران، تصریح کرد: این حزب موضع رسمی در مورد انتخابات نداشته است.

منتجبی با رد این شائبه که گفته می شود انتقادات حسن روحانی به دولت در راستای زمینه سازی حضور آقای هاشمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری است، تصریح کرد: آقای هاشمی مواضع و انتقاداتش نسبت به دولت آنقدر شفاف و روشن است که نیازی به افرادی مانند آقای روحانی نیست که بخواهند برای حضور ایشان زمینه سازی کنند.


» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات
4 داوطلب تائید صلاحیت شدند
درد سر رنگ سبز (نمادحامیان موسوی) برای تلویزیون!
حسین شریعتمداری به سیم آخر زد!
توسل "فارس" به اسرائیل برای حمایت از احمدی‏نژاد
[عناوین آرشیوشده]