سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بر دشمنت دست یافتى بخشیدن او را سپاس دست یافتن بر وى ساز . [نهج البلاغه]

انتخابات ریاست جمهوری

Powerd by: Parsiblog ® team.
سه بدشانسی در یک روز، شیخ در پایان راه!(جمعه 88 اردیبهشت 11 ساعت 3:1 عصر )
با اعلام کاندیداتوری محسن رضایی و حضور سیدمحمد خاتمی در میتینگ میرحسین موسوی، مهدی کروبی ملقب به شیخ اصلاحات در دشوارترین موفقیت ممکن قرار گرفته است و احتمال عدم ثبت‌نام وی در انتخابات افزایش یافته است.
مهدی کروبی که با داشتن نقش محوری در تأسیس مجمع روحانیون مبارز در سال 1366، و ریاست مجالس سوم و ششم، به شیخ بزرگ اصلاحات مشهور شده بود، پس از اختلاف با مجمع روحانیون مبارز که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته حاضر به حمایت از وی نشد، حزب اعتماد ملی را تأسیس کرد و طی 4 سال گذشته با تأسیس دفاتر استانی، انتشار روزنامه و سفرهای خارجی حزبی، عملاً به فعال‌ترین حزب رسمی کشور تبدیل شد، اما اصرار وی بر کاندیداتوری در انتخابات، کروبی را با چالش‌های گسترده‌ای مواجه کرده است.
مهدی کروبی که با یارگیری چهره‌های مشهوری چون غلامحسین کرباسچی، محمدعلی ابطحی، محمدعلی نجفی، جمیله کدیور، عطاءالله مهاجرانی، عباس عبدی، عمادالدین باقی، محمد قوچانی و محسن رهامی در کنار اعضای حزب خود تیم انتخاباتی نسبتاً قدرتمندی را گرد آورده بود، سبد رأی هدف خود را سه گروه اجتماعی متمرکز کرده بود.
اهالی روستاها و شهرهای کوچک که در انتخابات گذشته بخش اعظم رأی 5 میلیونی کروبی را تشکیل داده بودند، نیروهای چپ ارزشی و به طور کلی طیف اصلاح‌طلب و سرانجام آراء قومی اقوام لر در جنوب و دامنه زاگرس، سه گروه هدف آرای مهدی کروبی را تشکیل می‌دادند.
اما وقایع انتخاباتی چندان در مسیر اقبال شیخ اصلاحات نبود، عملکرد محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در پرداخت نقدی یارانه به مردم،‌ افزایش وعده‌ها و تبلیغات گسترده رادیو تلویزیونی عملاً بخش عمده آرای روستاییان و اهالی شهرهای کوچک که در انتخابات گذشته با وعده 50 هزار تومانی کروبی، به وی رأی داده بودند را به خود جذب کرد.
از سوی دیگر با کاندیداتوری مهندس موسوی و حمایت مجمع روحانیون مبارز و دیگر گروه‌های شاخص اصلاح‌طلبان نظیر مشارکت، مجاهدین انقلاب و کارگزاران، بخش اعظم آرای نخبگان اصلاح‌طلب و به ویژه معتدلین این طیف که به سوی میرحسین گرایش پیدا کردند و حضور روز گذشته سیدمحمد خاتمی در متینگ انتخاباتی موسوی تیر خلاص بر باقی‌مانده امید کروبی به آرای اصلاح‌طلبان بود.
به علاوه کاندیداتوری محسن رضایی در شب گذشته که بخش قابل توجهی از آرای قومی کروبی در اقوام لر و عشایر را نیز به خود اختصاص می‌دهد، سومین بداقبالی کروبی در روز چهارشنبه بود که ریزش آرای سفر انتخاباتی و پر وعده احمدی‌نژاد به استان فارس، و حضور خاتمی در متینگ انتخاباتی موسوی را تکمیل کرد.
 



همچنین در حالی که از 2 ماه پیش بنابر توافق هوشمندانه اصلاح طلبان، رسانه های آنها رویکرد حمایتی از کروبی داشته و از نقد وی پرهیز کرده اند، این روند در کنار صراحت لهجه کروبی وزن او را به عنوان یک شخصیت سیاسی بالا برده و در صورت انصراف بالاتر می برد، این در حالی است که برخی اشتباهات نظیر بیانیه "اعدام کودکان!" جایگاه او را دچار تزلزل کرده است.
گفته می‌شود گروهی از مشاوران کروبی به وی توصیه کرده‌اند با توجه به شرایط فعلی و درخواست های متعدد مهندس موسوی و حامیان وی برای حمایت کروبی از موسوی، عدم ثبت‌نام و حمایت از موسوی بهترین تصمیم است. اما گروهی دیگر نیز بر این اعتقادند که استفاده از فرصت تبلیغات انتخابات به ویژه صداوسیما برای نقد احمدی‌نژاد را نباید از دست داد و انصراف در روزهای آخر تصمیم بهتری است، هرچند گروه سوم نیز که در بین مشاوران کروبی حضور دارند، به وی توصیه می‌کنند که به هر قیمت بخت خود را برای ریاست‌جمهوری بیازماید.
با این حال به نظر می‌رسد اکثر نزدیکان کروبی پذیرفته‌اند که وی بخت چندانی برای کسب رتبه نخست یا دوم در انتخابات را ندارد و اگر مهندس موسوی به ریاست‌جمهوری برگزیده نشود، کروبی مقصر این شکست شناخته می‌شود و اگر موسوی به پیروزی برسد، در صورت عدم حمایت کروبی از وی، شیخ اصلاحات و حزبش امکان تعامل چندانی با دولت دهم را نخواهند داشت.

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات
4 داوطلب تائید صلاحیت شدند
درد سر رنگ سبز (نمادحامیان موسوی) برای تلویزیون!
حسین شریعتمداری به سیم آخر زد!
توسل "فارس" به اسرائیل برای حمایت از احمدی‏نژاد
[عناوین آرشیوشده]