سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، دانشمند نمی شود، تا اینکه . . .در برابر دانشش چیزی از کالای پست دنیا نگیرد . [امام علی علیه السلام]

انتخابات ریاست جمهوری

Powerd by: Parsiblog ® team.
خاتمی: اشتیاقی به کاندیداتوری ندارم اما...(شنبه 87 آبان 18 ساعت 6:26 عصر )
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: برای آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات، مشغول مطالعه و فکرکردن هستم.
به گزارش بنیاد باران؛ سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای مرکزی ، دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری و نمایندگان دفاتر این حزب در استان‌ها افزود: باید از نظر روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی بررسی شود چرا در ایران با این موقعیت و امکانات مهمی که داشته و با این که پیشتاز جامعه مدنی در دنیای اسلام بوده، هم‌چنین بحث‌های سیاسی و حقوقی و بینش‌های روشن شیعی مردم زودتر از جاهای دیگر در اینجا مطرح می‌شود، نتوانسته‌ایم برای استقرار مردم‌سالاری، پیشرفت همه‌جانبه کشور و اعتلای جامعه ایران مسیر ثابت و مطمئنی پیدا کنیم ؟
وی خاطرنشان کرد: آگاهی مردم ایران نسبت به اوضاع ، در مقایسه با سایر کشورها قابل تقدیر است؛ زیرا خیلی خوب قضاوت می‌کنند؛ ولی این آگاهی باید به حرکت تبدیل و وضعی ایجاد شود که بتوان به آن تکیه کرد.
رییس‌جمهور سابق کشورمان هم‌چنین با اشاره به محبوبیت قهرمانان در کشور گفت: متاسفانه بسیاری از این قهرمانان در زمان خود تنها مانده‌اند ولی در زمان‌های بعد به عنوان قهرمان مورد ستایش قرار می‌گیرند.
وی در ادامه با اشاره به شخصیت استثنایی امام خمینی (ره) گفت: امام ابتدا قهرمان و فوق‌العاده تنها بود و سپس موج مردمی آمد و انقلاب عظیمی ایجاد شد و امام انقدر هوشیار بود که تمام تلاش خود را به کار برد تا آن شخصیت کاریزمایی فردی به سیستم اجتماعی تبدیل شود؛ همان‌طور که قانون اساسی با رای قاطع مردم تایید شد، اصل نظام نیز به رای گذاشته و جمهوری اسلامی مستقر شد و ایشان بیش از همه تاکید و اصرار داشتند میزان رای مردم است و جریان باید متکی بر رای و اراده مردم باشد.
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با اشاره به این که " اندیشه ما باید با واقعیت در رابطه باشد و واقعیت هم از پشتوانه اندیشه برخوردار " اظهارکرد: مساله مهم این است که خواست جامعه ما روشن است. مهمترین کار اصلاح طلبی این است که بتواند دردهای مزمنی را در گذشته ریشه دارد و دردهای امروز جامعه را بشناسد و درمان کند یا راه درمان را نشان دهد.
خاتمی تصریح کرد: مشخص‌کردن اندیشه اصلاح‌طلبی در کشور بسیار مهم است.
وی در ادامه گفت: اولین گام شناخت درد است که خوشبختانه حداقل در مواردی این درد شناخته شده است و این شناخت هم در جامعه وجود دارد؛ چون در هر جایی که در این 150 سال گذشته رجوع کنیم همه از استبداد، وابستگی و عقب‌ماندگی رنج برده اند که درد مشترک همه ماست و هنر انقلاب اسلامی این بود که برای درمان درد بر هویت فرهنگی مردم یعنی دین تکیه کرد.
سیدمحمد خاتمی با طرح این پرسش که چرا حزب در کشور ما هزینه دارد؟ خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که احزاب واقعا نمایندگی مردم را بکنند و مردم به این رشد برسند که هزینه حزب را بدهند؛ بنابراین پشتوانه حزب باید مردم باشد نه دولت‌ها! اگر از دولت انتظار کمک داشته باشیم صد درصد دولت از آن حزب توقع حمایت دارد و آن موقع آزادی از احزاب گرفته می شود.
رییس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: وجه مشترک همه احزاب اصلاح‌طلب باید این باشد که چگونه به فکر واحد برسیم . ما خواهان نقشه راه و اصول راهنمای عمل هستیم.
وی گفت: ما می‌توانیم روی اصول به توافق برسیم؛ ( گرچه کمی دیر شده است) چون آن تفکر که مبتنی بر خواست ملت است خیلی ساده به صورت گفتمان در جامعه درمی‌آید و مردم را حرکت می‌دهد و مردم احساس حضور خواهند کرد و آن موقع نگران این نخواهیم بود که شعارها و احساسات خاص در این زمینه اثر کند.
خاتمی بار دیگر درباره حضور خود در انتخابات سال آینده با بیان این که برای آمدن یا نیامدن مشغول مطالعه و فکرکردن است ابراز عقیده کرد که اوضاع را به نفع اسلام و انقلاب نمی‌داند و افزود: اگر همه به این نتیجه و توافق برسیم راه برای خدمت باز است.
وی افزود: ما در دولت اصلاحات حتی یکدفعه از منافع اصولی‌مان عبور نکردیم؛ سیاست بین‌المللی ما کمترین هزینه و بیشترین فایده را به همراه داشت. ما بر روی عزت و اصول انقلاب ایستادیم و ایستاده‌ایم. اگر ایران بخواهد پیشرفت کند نیازمند امنیت است و برای داشتن امنیت نباید از اصول بگذریم.
خاتمی هم‌چنین با اشاره به این که افتخار دولت اصلاحات رساندن تورم به 11 درصد بود گفت: برای تک نرخی کردن ارز که جراحی بزرگی در اقتصاد کشور بود چهار درصد افزایش تورم را تحمل کردیم تا جلو فسادهای رانتی گرفته شود.
رییس‌جمهور سابق کشورمان اظهارکرد: ما تجربه 8 سال دولت اصلاحات را پیش رو داریم و نقطه‌ضعف‌ها و قوت‌ها را می‌دانیم و حتما باید کاری کنیم که وضع کنونی تداوم پیدا نکند. شخصا اشتیاقی به کاندیداتوری ندارم ولی آبرو و حتی جان ما در برابر انقلاب و مردم و کشور چیزی نیست که نتوان از آن گذشت.
خاتمی هم‌چنین تاکید کرد: همه ما انقلاب و نظام را دوست داریم و ایرانی سربلند و با عزت می‌خواهیم و می‌خواهیم تهدیدها علیه کشور کمتر باشد و هیچ کداممان نمی‌خواهیم ایران و انقلاب ذره‌ای لطمه ببیند.
وی در پایان گفت: اگر حرف و جدیتی هست بر سر این است که چگونه بتوان این انقلاب و نظام را بهتر حفظ و به مردم بزرگوار و برای عزت ایران خدمت کرد. 

» انتخابات
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرزبندی اصلاحطلبان در شروع تبلیغات
4 داوطلب تائید صلاحیت شدند
درد سر رنگ سبز (نمادحامیان موسوی) برای تلویزیون!
حسین شریعتمداری به سیم آخر زد!
توسل "فارس" به اسرائیل برای حمایت از احمدی‏نژاد
[عناوین آرشیوشده]